16 firm walczy o budowę obwodnicy Sidziny w przetargu DK46

Plany budowy obwodnicy Sidziny wzdłuż trasy DK46 nabierają kształtu, gdyż aż 16 firm i konsorcjów złożyło swoje oferty na realizację tego projektu. Celem przedsięwzięcia jest stworzenie szczegółowego projektu oraz wykonanie budowy, która obejmie między innymi przeprawę przez rzekę Nysę Kłodzką.
Analiza ofert przetargowych
W postępowaniu przetargowym uczestniczyli m.in. Mirbud, oferując kwotę 149 146 744,19 zł, oraz konsorcjum firm Colas Polska i Himmel i Papesch Opole z propozycją 149 801 854,66 zł. Kolejne oferty złożyły konsorcjum Rubau Polska, Balzola Polska i LANTANIA (149 839 794,51 zł), Budimex (156 866 260,35 zł) oraz Mosty Łódź (158 978 887,44 zł). Udział wzięły również takie firmy jak P.H.U.B. Piotr Pawlica, Wysowa Mosty, Duna Polska, Strabag Infrastruktura Południe oraz Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor, a także Polimex Infrastruktura w konsorcjum z Polimex Mostostal. Oferty zamknęły się w przedziale do 209 983 433,16 zł, co wskazuje na dużą konkurencję i różnorodność propozycji.
Wybór optymalnego wariantu trasy
Podczas tworzenia Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego rozważano cztery możliwe warianty nowego przebiegu drogi. Decyzja środowiskowa (DŚU), którą wydał Wójt Gminy Skoroszyce, zatwierdziła wariant nr 2 jako najbardziej odpowiedni. To pozwoliło na dalsze prace nad projektem oraz włączenie przyjętych rozwiązań do dokumentacji przetargowej.
Planowana trasa obwodnicy
Nowa obwodnica o długości 8,5 km będzie przebiegać przez gminy Skoroszyce, Łambinowice i Niemodlin, tworząc nową przeprawę przez Nysę Kłodzką i łącząc fragmenty istniejącej DK46 po północnej stronie Malerzowic Wielkich. Trasa klasy GP będzie zlokalizowana na północno-zachód od Sidziny i rozpocznie się przed tą miejscowością, kończąc się na skrzyżowaniu z sygnalizacją świetlną przed Grabinem. Projekt uwzględnia również adaptacje wynikające z doświadczeń powodziowych w regionie.
Zakres planowanych prac
Inwestycja obejmuje budowę dwóch skrzyżowań z sygnalizacją świetlną oraz czterech mostów, w tym imponującej, ponad 500-metrowej przeprawy przez Nysę Kłodzką. Dodatkowo przewidziano jedno przejście dla zwierząt średnich oraz trzy przepusty dla mniejszych zwierząt, co ma na celu minimalizację wpływu inwestycji na lokalną faunę.
Korzyści dla mieszkańców i kierowców
Realizacja obwodnicy Sidziny ma kluczowe znaczenie dla wyprowadzenia ruchu tranzytowego z centrum miejscowości oraz pobliskich Malerzowic Wielkich. Dzięki temu poprawi się bezpieczeństwo mieszkańców, a także zmniejszy się obciążenie istniejących dróg. Planowany start prac budowlanych to 2027 rok, a oddanie trasy do użytku nastąpi w 2029 roku.
Program budowy 100 obwodnic
Budowa obwodnicy Sidziny jest częścią rządowego Programu budowy 100 obwodnic, który obejmuje także inwestycje w Brzegu, Prudniku oraz Lędzinach w województwie opolskim. Każda z tych inwestycji jest na różnych etapach realizacji, ale wszystkie zmierzają ku poprawie infrastruktury drogowej w regionie.