Aktualizacja strategii inwestycyjnej PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności

Aktualizacja strategii inwestycyjnej PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności

W odpowiedzi na zmianę strategii wykorzystania funduszy z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. sformułowały nową listę projektów, które są do realizacji dzięki zaoszczędzonym środkom. Zgoda Ministerstwa Infrastruktury na proponowane zmiany przynosi obiecujące perspektywy dla przyszłości polskiej sieci kolejowej.

Siedem kluczowych inwestycji jest w planach PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., które mają być sfinansowane z oszczędności z KPO. Decyzja ta wynika z rezygnacji z dwunastu nadmiernych i nierentownych projektów, które nie gwarantowały odpowiednich efektów po ich wykonaniu. Projekt te zostały zatwierdzone przez Ministerstwo Infrastruktury, co przyczyni się do osiągnięcia najlepszych wyników dla rozwoju sieci kolejowej w Polsce.

Operator infrastruktury planuje przygotować nowe wnioski o dodatkowe finansowanie dla następujących projektów:

  • Naprawa infrastruktury linii kolejowej nr 8 między Warszawą Zachodnią a Krakowem Głównym, na odcinku od Tunelu do Krakowa;
  • Naprawa techniczna tunelu kolejowego w Unisławiu Śląskim, który jest częścią linii kolejowej nr 291 z Boguszowa Gorce Wschód do Mieroszowa;
  • Budowa drugiego toru kolejowego i drugiej przeprawy mostowej na rzece Warcie, na odcinku linii kolejowej nr 354, od Obornik Wielkopolskich Most do stacji Oborniki Wielkopolskie;
  • Zwiększenie bezpieczeństwa na przejazdach kolejowych – etap VII;
  • Przebudowa wiaduktu kolejowego WK-05 na stacji Gdynia Port;
  • Wdrożenie Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej na linii kolejowej nr 7 na odcinku między Otwockiem a Lublinem;
  • Rozwój infrastruktury pasażerskiej na wybranych obiektach w aglomeracji warszawskiej, poprzez modernizację peronów i instalację Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej.

Planowany termin realizacji tych zadań to sierpień 2026 roku. Przed podpisaniem umowy każdy z projektów będzie dokładnie sprawdzany przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych pod kątem spełnienia horyzontalnych kryteriów.

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. planują również rozpoczęcie prac nad projektami, które w lutym br. zostały dodane do realizacji w ramach KPO:

  • Prace na linii kolejowej nr 1 na odcinkach: Koluszki – Częstochowa oraz Zawiercie – Dąbrowa Górnicza;
  • Prace na linii kolejowej nr 61 na odcinku Częstochowa Stradom – Fosowskie oraz na linii kolejowej nr 144 na odcinku Fosowskie – Opole Główne;
  • Prace na linii kolejowej nr 132 na odcinku Pyskowice – Opole Groszowice;
  • Prace na linii kolejowej nr 273 na odcinkach: Wrocław – Głogów, Czerwieńsk – Jerzmanice Lubuskie oraz Kostrzyn – Szczecin Podjuchy
  • Prace na linii kolejowej nr 355 Ostrów Wielkopolski – Grabowno Wielkie etap II.

Rozpoczęcie pierwszych procedur przetargowych dla nowych projektów jest zaplanowane na ostatni kwartał 2024 roku.