Kontrola przewoźników z poza Unii Europejskiej na autostradzie A4: nieprawidłowości i kary

W dniach od 12 do 13 lutego bieżącego roku, Inspekcja Transportu Drogowego reprezentowana przez inspektorów z oddziałów byczyńskiego i opolskiego przeprowadziła kontrolę pojazdów przewoźników spoza Unii Europejskiej. Kontrole miały miejsce na autostradzie A4.
Pierwszy zbadany pojazd należał do tureckiego przewoźnika, który prowadził transport międzynarodowy z Turcji do Polski. Inspektorzy stwierdzili, na podstawie dokumentów okazanych przez kierowcę, że pojazd poruszał się po terytorium Polski bez odpowiedniego numeru RMPD. Fakt ten jest naruszeniem obowiązujących od 1 listopada 2024 roku przepisów, które wymagają od firm z państw niebędących członkami Unii Europejskiej zgłoszenia przewozu do SENT-RMPD w momencie przekroczenia granicy Polski oraz uruchomienia lokalizatora GPS.
Kierowca podczas kontroli okazał nieaktualny numer RMPD, co zaowocowało stwierdzeniem braku zgłoszenia przewozu do odpowiedniego rejestru. Za to naruszenie pobrana została kaucja w wysokości 12000 zł na poczet przyszłej, potencjalnej kary. Kierowca otrzymał również dwie kary mandatowe, natomiast możliwość kontynuowania przewozu przywrócono po poprawnym zgłoszeniu do rejestru RMPD.
W tym samym dniu inspektorzy przeprowadzili kontrolę pojazdu należącego do przewoźnika z Macedonii Północnej, który wracał do kraju po dostarczeniu towaru do Polski. Inspektorzy zauważyli podczas zaczynania kontroli, że od kierującego bije zapach alkoholu. Potwierdzili swoje podejrzenia za pomocą alkosensora. Zgłosili sprawę policji z Komendy Powiatowej Policji w Krapkowicach, która stwierdziła u kierowcy 0,37 promila alkoholu w wydychanym powietrzu. Policjanci przejęli pojazd oraz kierowcę w celu podjęcia dalszych działań.
Następne kontrole przeprowadziły 13 lutego oddziały opolskiej Inspekcji Transportu Drogowego. Tym razem skontrolowany został przewoźnik z Ukrainy. Kierowca transportował ziemniaki z Polski do Ukrainy. Kontrola danych z tachografu oraz karty kierowcy wykazała, iż kierowca prowadził pojazd łącznie przez 223 km bez włożonej karty kierowcy na przełomie nocy z 5 na 6 lutego. Dodatkowo, przepisy związane z delegowaniem kierowców w transporcie drogowym, zgodnie z ustawą z dnia 28 lipca 2023 r., wymagają pokazania potwierdzenia delegowania w wersji papierowej przez kierowców spoza Unii Europejskiej. Kierowca okazał takie potwierdzenie tylko w formie elektronicznej. Za te naruszenia pobrano kaucję na poczet ewentualnej przyszłej kary wynoszącej 11000 zł.