Odbudowa torów kolejowych po powodzi na Dolnym Śląsku i w Opolszczyźnie

Służby techniczne PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. intensywnie pracują nad odbudową tras kolejowych zniszczonych przez powódź na Dolnym Śląsku i Opolszczyźnie. Dzięki ich zaangażowaniu, jeszcze w tym tygodniu możliwe będzie przemieszczanie się z Głuchołaz do czeskich Mikulovic. Jest to wynik szeroko zakrojonej rekonstrukcji infrastruktury kolejowej, której celem jest zapewnienie sprawnego połączenia dla mieszkańców tych regionów.
Po katastrofalnej powodzi, która nawiedziła te obszary w połowie września, służby techniczne PKP PLK S.A. efektywnie przywróciły przejezdność na 26 odcinkach lokalnych tras kolejowych. Zadeklarowano, że do końca tego tygodnia trasa pomiędzy Głuchołazami a granicą państwa (Mikulovice) będzie całkowicie dostępna dla ruchu kolejowego.
Woda spowodowała znaczne szkody na tej trasie, jednak dzięki sprawnym działaniom kolejarzy udało się już odbudować warstwę podtorza oraz ułożyć szyny i podkłady. Aktualnie korzystając ze specjalistycznej maszyny, tzw. podbijarki, regulowany jest tor, co umożliwi bezpieczny przejazd pociągów. Całość prac realizowanych jest w ramach zadania „Usuwanie skutków powodzi, awaryjne roboty remontowo-budowlane oraz roboty konserwacyjno-remontowe w zakresie infrastruktury drogowej”.
W ramach tego samego projektu przeprowadzono również prace na trasach Nowy Świętów – Prudnik oraz Otmuchów – Paczków, znajdujących się na terenie województwa opolskiego. Dzięki tym działaniom przywrócono ruch na tzw. linii podsudeckiej, która łączy Legnicę z Katowicami. Na realizację wymienionych prac przeznaczono 3 mln złotych.
Powódź uszkodziła 17 mostów i 18 wiaduktów na terenie Opolszczyzny, m.in. w takich gminach jak Głogówek, Prudnik, Nysa, Otmuchów, Lewin Brzeski, Ligota Wielka, Głuchołazy i Pomianów Dolny. Obiekty te znajdują się na trasach: Katowice – Nysa- Legnica, Wrocław – Opole oraz Głuchołazy – granica państwa. W planach jest naprawa trzech obiektów: w Lewinie Brzeskim, Dzierżysławicach oraz Głuchołazach. Prace te mają zostać wykonane bez wpływu na ruch pociągów.
Woda spowodowała również uszkodzenia urządzeń sterowania ruchem kolejowym, m.in. na odcinkach Łambinowice – Nysa, Nowy Świętów – Nysa, a także w nastawniach w Głuchołazach, Nysie, Prudniku i Piławie Górnej. Aktualnie trwają prace nad naprawą szkód powstałych na stacji Otmuchów.
Mimo znacznych strat powodowanych przez powódź, dzięki wysiłkom kolejarzy utrzymana została przejezdność kluczowej magistrali łączącej m.in. województwa dolnośląskie, opolskie i małopolskie. Dzięki ciągłemu zabezpieczaniu mostu w Lewinie Brzeskim nad Nysą Kłodzką oraz usuwaniu przeszkód naniesionych przez żywioł na tory, zapewniono bezpieczne podróże oraz przewóz towarów międzynarodową linią kolejową.
Ocenianie strat spowodowanych przez powódź nadal trwa. Zespoły diagnostyczne PLK SA analizują stan obiektów i torów, aby określić ich aktualne parametry. Priorytetem dla kolejarzy pozostaje utrzymanie przejezdności linii przy zachowaniu odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa.