Opole wprowadza metrobus: rewolucja w miejskim transporcie!

Opole wprowadza metrobus: rewolucja w miejskim transporcie!

Podczas gdy w Krakowie planowana jest budowa metra, Opole postanowiło zrealizować własną inicjatywę transportową, nie sięgając jednak pod ziemię. Zamiast tego stawia na innowacyjne rozwiązanie, które opiera się na wykorzystaniu autobusów.

Nowe oblicze transportu publicznego w Opolu

Budowa metra to ogromne przedsięwzięcie, które nie wszędzie jest opłacalne ani możliwe do realizacji. Dlatego Opole postanowiło wprowadzić metrobus – formę transportu, która łączy zalety metra z elastycznością autobusów. Według Tadeusza Stadnickiego, prezesa MZK Opole, projekt ten znacząco przyspieszy podróże po mieście, redukując czas przejazdu z centrum nawet czterokrotnie. Dwie linie metrobusów będą kursować w godzinach szczytu co 5 minut. Umożliwi to płynny przejazd bez korków, co odróżnia metrobus od tradycyjnych autobusów.

Elastyczność i wygoda dla mieszkańców

Małgorzata Stelnicka, zastępczyni prezydenta Opola, podkreśla, że metrobus ma na celu połączenie zalet transportu szynowego i autobusowego. Dzięki temu, mieszkańcy będą mogli wygodniej przemieszczać się między największymi osiedlami, co zachęci ich do rezygnacji z samochodów. Opole stawia na innowacyjne rozwiązanie, które pozwoli podróżować po mieście niczym metrem, ale bez potrzeby budowy podziemnej infrastruktury.

Szczegóły planowanej trasy

Trasa metrobusu będzie biegła od ul. Struga przez Park Nadodrzański aż do ronda przy ul. Prószkowskiej i wyniesie około 2 kilometry. Projekt zakłada wprowadzenie dwóch linii: nowej linii nr 2 oraz zmodyfikowanej linii nr 15. W ramach inwestycji powstaną nowe przystanki autobusowe przy ul. Struga, w pobliżu Parku Nadodrzańskiego oraz ul. Krapkowickiej.

Koszty i korzyści inwestycji

Realizacja projektu wyniesie około 270 mln zł, z czego Opole przeznaczy 35 mln zł ze swojego budżetu. Pozostałe środki pochodzić będą z dotacji, a także z odzyskanego VAT-u. Arkadiusz Wiśniewski, prezydent Opola, podkreśla, że inwestycja ta nie tylko poprawi komunikację miejską, ale również przyczyni się do rozwoju gospodarczego, zwiększenia bezpieczeństwa oraz ochrony środowiska. Przewiduje się, że budowa rozpocznie się w przyszłym roku, a zakończenie projektu planowane jest na 2029 rok.

Metrobus w kontekście innych miast

Podobne rozwiązania były rozważane także we Wrocławiu w 2014 roku. Planowano tam stworzenie trasy wyłącznie dla autobusów jako alternatywy dla tramwajów. Pomysł ten jednak nie spotkał się z pełnym poparciem, a ostatecznie wybrano tradycyjne tramwaje. Tymczasem Opole staje się pionierem w tej dziedzinie w Polsce, a sukces projektu może stać się inspiracją dla innych miast.