Poszerzenie bezpieczeństwa na opolskich drogach: Inwestycja drogowa w Zimnicach Małych dochodzi do końca

Poszerzenie bezpieczeństwa na opolskich drogach: Inwestycja drogowa w Zimnicach Małych dochodzi do końca

Przebudowa skrzyżowania w Zimnicach Małych, zmieniającego się w rondo, jest blisko zakończenia. Jest to istotna inwestycja drogowa, mająca na celu zwiększyć poziom bezpieczeństwa na opolskich trasach. Rondo, posiadające pięć wlotów, stanowi połączenie między DK45, DW415 i DW249 a drogą powiatową prowadzącą do Zimnic Małych.

Inwestycję zaplanowaną przez GDDKiA Opole można uznać za niezmiernie istotną dla bezpieczeństwa uczestników ruchu drogowego. Prace budowlane rozpoczęły się 22 stycznia tego roku.

W ciągu ostatniej dekady miało miejsce tu 13 wypadków i 12 kolizji – mówi Marcin Bronkiewicz, zastępca dyrektora GDDKiA w Opolu. Wyraża on zadowolenie z możliwości podniesienia poziomu bezpieczeństwa w tym konkretnym miejscu. Projekt ten został uwzględniony w programie bezpiecznej infrastruktury drogowej finansowanej z krajowego funduszu drogowego.

Rondo zawiera cechy, które mają na celu wpłynąć na kierowców, wymuszając np. obniżenie prędkości. Jak podkreśla Bronkiewicz, wszystkie pięć wlotów są równorzędne, a pierwszeństwo ma ten, kto już porusza się po rondzie. Wydłużone kontrałuki skłonią do redukcji prędkości przed dojazdem do ronda, a przejrzysta wyspa środkowa również przyczyni się do zwiększenia bezpieczeństwa.

Choć inwestycja od początku przebiegała wg planu, specyfika lokalizacji wymagała dodatkowego zachowania bezpieczeństwa przez pracowników – wyjaśnia Norbert Gruszka, kierownik budowy firmy TRANSCOM. Wymóg prowadzenia ruchu wahadłowego przez 90% czasu trwania prac budowlanych oznaczał potrzebę zachowania większej ostrożności i angażowania większej liczby pracowników.

Wykonawca inwestycji zapewnia, że prace są w ostatniej fazie. Do zrealizowania pozostało jeszcze zagospodarowanie terenów zielonych oraz oznakowanie pionowe i poziome. Procedury końcowe mają rozpocząć się w następnym tygodniu – informuje Gruszka.

Ostateczne rondo opisać można liczbami: powierzchnia asfaltowa wynosi 6.500 metrów kwadratowych, do tego dodajemy 3.800 metrów kwadratowych krawężników kamiennych i 50 latarni. Wyspa środkowa ma średnicę 50 metrów, a samo rondo 65 metrów. Niedługo zostanie ono oficjalnie oddane do użytku kierowców.

Całkowity koszt inwestycji to około 14 milionów złotych, które zostały sfinansowane z Krajowego Funduszu Drogowego.