Zakres i korzyści z prac drogowych na odcinku DK45 pomiędzy Jełową a Bierdzanami

Zakres i korzyści z prac drogowych na odcinku DK45 pomiędzy Jełową a Bierdzanami

Na kilkunastu fragmentach nowo utworzonych dróg, które są już otwarte dla ruchu, zrealizowano kluczowe warstwy konstrukcyjne. Do tego, ułożono podbudowę bitumiczną w połączeniu z warstwą wiążącą.

Natomiast, na odcinkach drogi, które są tymczasowo zamknięte dla ruchu, trwa demontaż starej nawierzchni. Po jej usunięciu, kładziona jest podbudowa bitumiczna. Firma odpowiedzialna za prace drogowe jest w procesie poprawiania krzywizny drogi na leśnym obszarze DK45 pomiędzy miastami Jełowa a Bierdza.

W chwili obecnej rozbudowywany jest fragment drogi o długości 10,7 km. Prace obejmują zarówno prace ziemne jak i brukarskie. Trwają także prace na dodatkowych jezdniach gdzie warstwy konstrukcyjne wraz z nawierzchnią bitumiczną są realizowane etapami. Na ciągach przeznaczonych dla pieszych i rowerzystów wykonana została podbudowa oraz warstwa ścieralna. Wykonawca kontynuuje budowę systemu kanalizacji deszczowej, kanału technologicznego i oświetlenia drogowego.

Główne prace związane z budową ronda na skrzyżowaniu DK45 z DW494 w Bierdzanach zostały zakończone. Prace wykończeniowe przy budowie ronda na końcu tego odcinka, na skrzyżowaniu DK45 z DW461 w Jełowej, są nadal w toku, jednak ruch jest już możliwy bez żadnych utrudnień. Firma odpowiedzialna za prace kontynuuje przebudowę ronda na skrzyżowaniu DK45 z DW463 w Bierdzanach – tutaj obecnie trwa ruch wahadłowy. Firma układa warstwy konstrukcyjne na powierzchni ronda i przeprowadza inne specjalistyczne prace. W przyszłym roku planowane jest rozpoczęcie budowy kolejnego ronda w Jełowej, przy skrzyżowaniu znajdującym się obok cmentarza.

Podstawowym elementem tej inwestycji jest poprawa konstrukcji jezdni tak, aby była ona zdolna do wytrzymywania ciężaru 11,5 t/oś. Bezpieczeństwo będzie zwiększone przez budowę czterech nowych rond na istniejących skrzyżowaniach – z DW461 w Jełowej, z ulicą Wolności w Jełowej, z DW463 w Bierdzanach oraz z DW494 prowadzącym do Olesna.

Inwestycja ta obejmuje także budowę ciągów pieszo-rowerowych oraz dodatkowych dróg do obsługi terenów przyległych. Rozbudowany odcinek drogi zostanie wyposażony w elementy zwiększające bezpieczeństwo ruchu drogowego, a także oświetlenie drogowe. Planowane jest także stworzenie nowych przystanków autobusowych oraz przebudowa przepustów.

Zrobienie poprawek w zakresie pasów ruchu, jak również korekta łuków pionowych i poziomych, zwiększy bezpieczeństwo kierowców korzystających z DK45. Bezpieczeństwo pieszych i rowerzystów, jako niechronionych uczestników ruchu drogowego, zostanie poprawione przez budowę ciągu pieszo-rowerowego i dodatkowej jezdni. Realizacja tego zadania zwiększy też komfort jazdy kierowców poprzez zwiększenie płynności ruchu i poprawę przepustowości na tej trasie.

Firma Duna Polska (poprzednio Mota-Engil Central Europe) jest wykonawcą tego zadania, które kosztuje prawie 106 milionów złotych. Prace mają się zakończyć w drugiej połowie 2025 roku.