18-metrowe autobusy elektryczne rozpoczynają kursowanie na trzech liniach komunikacji miejskiej

18-metrowe autobusy elektryczne rozpoczynają kursowanie na trzech liniach komunikacji miejskiej

Od dnia dzisiejszego (11.12) pierwsze przegubowe autobusy zasilane energią elektryczną, które wzbogaciły flotę Miejskiego Zakładu Komunikacyjnego, zaczęły jeździć po trasach linii numer 5, 9 i 13.

Numerem bocznym 870 oznaczony pojazd rozpoczął swój pierwszy kurs na trasie linii 13 dokładnie o godzinie 4:59. Za sterami tego nowoczesnego autobusu usiadł Michał Jarosz – operator maszyny z czteroletnim doświadczeniem w tej roli. Michał ma za sobą doświadczenie z obsługą aut elektrycznych, jako że wcześniej prowadził autobus na linii numer 25. Jednak, jak sam przyznaje, prowadzenie przegubowego pojazdu wymaga nieco innego podejścia. Ze względu na większą masę takiego autobusu, kierowca musi zachować szczególną czujność. Jarosz podkreślił także, że pierwszy dzień z nowym autobusem wymagał od niego wcześniejszego stawienia się do pracy, by sprawdzić działanie wszystkich systemów, zwłaszcza nowych funkcji technologicznych obecnych w tych pojazdach.

Drugim przegubowym autobusem elektrycznym, oznaczonym numerem bocznym 871, kierowała Marta Bajorko, mająca na koncie siedem lat pracy jako kierowca autobusu. Marta przyznała, że mimo iż wcześniej prowadziła krótszą wersję „elektryka”, to pierwszy dzień z dłuższym modelem wiązał się z pewnym stresem. Pojazd ten różni się bowiem nie tylko długością, ale także komfortem jazdy i wymaga innego stylu prowadzenia. Jest do tego bardziej czasochłonny zarówno jeśli chodzi o hamowanie, jak i ruszanie. Mimo to, wyposażenie jest dla niej znane z poprzednich modeli „elektryków”. Przed rozpoczęciem pracy na nowych maszynach, kierowcy przeszli specjalistyczne szkolenie.

Podsumowując, w ramach projektu zakupiono łącznie 8 autobusów elektrycznych – dwa przegubowe oraz sześć dwunastometrowych. Przegubowce mogą przewozić do 120 pasażerów, a krótsze modele – do 75 osób. Nowe „elektryki” są wyposażone w udogodnienia dla osób niepełnosprawnych i starszych, takie jak rampy dla wózków czy specjalne przyciski ułatwiające korzystanie z pojazdu. Dla wygody pasażerów zainstalowano także system informacji głosowej i wizualnej. Warto dodać, że cały projekt zakupu nowych autobusów, który kosztował 32 miliony złotych, został dofinansowany ze środków unijnych.