Rozbudowa DK46: Zmiana organizacji ruchu i postęp prac
Od wtorku, 3 września, kierowcy przemierzający drogę krajową DK46 na poziomie zjazdu z obwodnicy Nysy zostaną skierowani na prawą stronę jezdni. To oznacza, że na całym obszarze liczącym ponad 6 kilometrów od obwodnicy Nysy aż do ronda w Pakosławicach, ruch będzie prowadzony na jednym pasie, ale w dwóch kierunkach. Powód takiej zmiany jest prosty – trwają tam prace związane z rozbudową drogi.
Na chwilę obecną, prace budowlane na ponad sześciokilometrowym odcinku DK46 między Nysą a Pakosławicami są już na etapie zaawansowania około 80%. Na większości głównych pasów jezdni ułożone już są warstwy podbudowy bitumicznej, a prace ciągle trwają na zbiorczych pasach jezdni. Zarówno prace związane z drenażem, jak i montaż barier na mostach są realizowane sukcesywnie. Prace towarzyszące robotom drogowym, takie jak montaż kablów i sterowników do sygnalizacji świetlnej, są już na etapie kończącym. Wykonawca zakończył już montaż ekranów dźwiękochłonnych. Nadal trwają prace brukarskie i przy montażu barier ochronnych. Prace bitumiczne będą kontynuowane do października, włączając w to podbudowę oraz warstwy nawierzchni. Montaż sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniach jest także w toku. Wykonawca przystępuje też do układania warstwy humusu i zasiewu skarp tam, gdzie zasadnicze roboty już się zakończyły.
Rozbudowa DK46 do układu 2×2 znacznie poprawi płynność i przepustowość ruchu na tym odcinku, który jest szczególnie natężony. Modernizacja skrzyżowań zapewni eliminację niebezpiecznych punktów, które były miejscem zdarzeń drogowych.
Zakres inwestycji obejmuje rozbudowę drogi krajowej klasy GP do dwóch jezdni. Po zakończeniu prac kierowcy będą korzystać z dwóch pasów ruchu w każdym kierunku na tym odcinku. Dodatkowo, inwestycja obejmuje budowę mostów na rzekach Cielnica i Korzkiew (z jednoczesnym rozbiórkiem istniejących obiektów), jak również rozbudowę czterech skrzyżowań w Hanuszowie, Strobicach i Pakosławicach, w tym budowę ronda na skrzyżowaniu DK46 z DW401 (przy tzw. grzybku). W ramach inwestycji powstaną także chodniki, ekrany akustyczne, zatoki autobusowe i dodatkowe jezdnie obsługujące przyległe tereny. Nowy odcinek będzie wyposażony w nowoczesne oświetlenie drogowe i sygnalizację świetlną na trzech skrzyżowaniach.
Wykonawcą robót jest Budimex, a wartość umowy to 147,3 mln zł. Prace mają zakończyć się jeszcze w tym roku.